Så påverkar digitaliseringen entreprenörer

Digitaliseringen påverkar hela samhället och alla företagsbranscher. I dagens samhälle dyker nya innovativa lösningar upp snabbare än någonsin och små startups kan bli marknadsdominerande inom bara ett par år. Vissa branscher kommer att förändras i grunden, men den viktigaste skillnaden är att digitaliseringen underlättar för både konsumenter och för företag. Den digitala utvecklingen öppnar upp nya dörrar för entreprenörer samtidigt som både stora och små företag möter nya sorters utmaningar. Här kan du läsa mer om hur digitaliseringen påverkar entreprenörer.

Mobilt företagande

Tack vare dagens teknologi kan du jobba i princip överallt. De smarta mobiltelefonerna gör att du har e-mail, internet, bank och sociala kanaler tillgängliga var du än är. Detta skapar stora möjligheter och har gjort mobilen till det viktigaste arbetsverktyget för många entreprenörer. För såväl stora som små företag har denna mobilitet skapat nya möjligheter. Företagets anställda kan ges mer frihet och flexibilitet. För många entreprenörer innebär mobilen en stor frihet eftersom mycket kan skötas direkt från mobilen. I takt med telefonernas utveckling har priset för dessa också stigit.

En mobiltelefon är förmodligen det mest nödvändiga arbetsverktyget för många, men den är även en stor utgift. Därför är det viktigt att förlänga telefonens livstid så mycket som möjligt. Hos billigamobilskydd.se hittar du allt du behöver till din iPhone 7 i tillbehörsväg samt till många andra modeller. Skal, fodral och displayskydd är det bästa och billigaste sättet att skydda din mobil från repor och krosskador. Att reparera skärmen eller någon annan del på en smartphone är ofta väldigt dyrt om det ens är möjligt. Om telefonen slutar fungera kan det ställa till mycket problem för både privatpersoner och entreprenörer. Med bra mobilskydd minskar du risken för att telefonen ska gå sönder.

Nya marknader

Internet har suddad ut stads- och landsgränser och även nystartade företag kan nå ut till en betydligt större målgrupp. E-handel möjliggör försäljning på flera olika marknader vilket tidigare inte var möjligt för små företag med begränsad marknadsföringsbudget. Digitaliseringen har ändrat spelreglerna och flera stora aktörer blir omkörda av mindre bolag som har en smart digital strategi. Det är dock även viktigt att ha i åtanke att möjligheterna ökar, men även konkurrensen. Försäljning online på internationella marknader innebär även en global konkurrens för e-handlare. För många företag är det även svårt att hitta personal med rätt kompetens för att möta den snabba digitala utvecklingen.

Skräddarsydd marknadsföring

Digital marknadsföring gör det möjligt för företag att skräddarsy sina marknadsföringskampanjer och nå ut till rätt målgrupp. Google Ads och sociala medier är exempel på plattformar där företag kan specificera sin målgrupp efter bland annat intressen, ålder och geografisk position. Detta gör att företagets annonser endast visas för personer som uppfyller de valda kriterierna. Även små företag kan med relativt liten budget testa de olika digitala kanalerna och hitta den digitala marknadsföringsstrategi som passar dem bäst.